Редефинисање пословања пошта у условима дигитализације света



vest1(извори: The New York Times, Postal News Blog)

Током протеклих десетак година, подстакнуте годишњим падом броја писмоносних пошиљака од 1 до 2%, европске поште, од Немачке, преко Шведске, па до Швајцарске, трудиле су се да редефинишу своје пословање у смислу стварања сопственог идентитета као озбиљних компанија које подједнако владају доставом пошиљака, као и информатиком, и које, на тај начин, задовољавају потребе новог, виртуелног доба.

Чињеница да су историјски поштански оператори велики национални провајдери почела је да угрожава њихово пословање, па су ове компаније морале да се реструктуирају и изнова дефинишу своје пословне позиције и усмерења. Deutsche Post - Немачка пошта је, у последњих 15 година, од укупно 29.000 пошта продала све осим 24 објекта, и данас своје приступне тачке држи у објектима својих пословних партнера, као што су банке, продавнице, па чак и приватне куће (у циљу неутралисања буџетског дефицита од 9 милијарди долара USPS – Америчка пошта, планира да затвори "само" 3700 својих јединица поштанске мреже, од укупно 36.000). Затварање пошта је било посебно болно за становнике бивше Источне Немачке, где је пошта била омиљено место суграђана за окупљање и социјализацију. Данас, у сеоским срединама, продавац у локалној продавници, или власник некретнине у центру насељеног места може да има овлашћење привременог управника поште, са свим обавезама која из тога произилазе.

Deutsche Post је, рецимо, проширила своју мрежу за доставу пакета, само зато да би искористила реалну популарност онлајн куповине и наручивања, а онда је постепено уводила сопствене нове производе на тако проширено тржиште. Уместо да буде пасивни посматрач пропадања сопственог пословања услед најезде агресивних конкурентских оператора, како се десило у Сједињеним Америчким Државама, Deutsche Post је 2002. купила логистичку фирму DHL, чиме је проширила и додатно утврдила своје присуство на тржишту.

Истовремено са овим мерама смањивања броја непрофитабилних објеката, уз задржавање приступних тачака прописаних у циљу задовољавајућег степена пружања универзалне услуге, у многим европским поштама дошло је до појаве и развоја низа електронских услуга, које све више истискују потребу за традиционалним поштанским ковчежићима и уопште, јединицама поштанске мреже. Једна од тих услуга је и електронско поштанско сандуче, које сервисира пошта на корисниковом рачунару. У то дигитално сандуче стужу пошиљке у електронском облику, као што су рачуни и каталози, а онда сам корисник, уколико жели да се нешто од тога одштампа и да му се пошаље на физичку адресу, то саопштава пошти. У виртуелним поштанским сандучићима се примају, чувају и класификују разни рачуни по годинама, тако да корисници не морају да се муче и проверевају своје рачуне физичким путем или појединачно по разним сајтовима. Posten, шведски поштански оператор, чак омогућава својим корисницима да преко мобилног телефона шаљу садржаје које онда пошта штампа као разгледнице и доставља у физичком облику. Експанзија виртуелних услуга у поштански сектор видно је побољшала степен задовољства корисника, донела уштеде и допринела смањењу емисије штетних гасова.

Степен адаптације европских пошта на дигитално окружење варира од оператора до оператора. Међутим, изгледа да је USPS пример најочигледнијег монопола, у којем се десило најмање промена. Ово је уједно мишљење и Џона Пејна, извршног директора компаније Zumbox, са седиштем у Лос Анђелесу, која нуди услугу виртуелних поштанских сандучића за персоналне рачунаре широм САД-а. Он сматра да је штета што такав један гигант као америчка пошта пропада, само зато што је обавезан да поштује преобимну регулативу, која га, на пример, спречава да затвори јединицу поштанске мреже која упорно послује са губицима, или која пак брани овом оператору да уђе у било коју тржишну делатност која није повезана са физичким пошиљкама.

Zumbox је, иначе, лидер у дигиталним писмоносним услугама, где се, кроз дигиталне канале, помоћу одговарајуће мрежне апликације, путем сигурне конекције и на безбедан начин, поштанске пошиље аутоматски достављају до кућних рачунара корисника. Када пошиљаоци шаљу своје пошиљке примаоцима, они то чине кроз тзв. Digital Postal Mail Gateway (DPM излаз), који је инсталиран унутар њиховог корпоративног firewall-а. Ово омогућава пошиљаоцима да остваре огромне уштеде у папиру, смање трошкове везане за поштарину и остале поступке слања, као и да побољшају комуникацију са корисницима.

DPM излаз је направљен за велике организације које шаљу писмоносне пошиљке (рачуне, извештаје и сл.) корисницима у домаћинствима, и омогућава директан и безбедан приступ поштанској мрежи Zumbox-а. Систем обезбеђује дигиталну доставу са јединственим интерфејсом, без потребе за уобичајеном ИТ интеграцијом, и подразумева детаљно извештавање о примаочевим поступцима, као што су захтеви сачињени у непапирној форми, прегледања, плаћања, штампање и поништавање наредби.

Поступком преусмеравања докумената намењених за штампање, пошиљаоци шаљу 100% својих фаљова Zumbox-у на доставу, што представља најмањи могући трошак доставе унутар Zumbox поштанске мреже. Достава дигиталних поштанских пошиљака је бесплатна, а дигитални доставни канал заправо доводи до престанка употребе папирног медијума и драматично смањује трошкове поштарине. Међу великим пошиљаоцима расте жеља за остваривањем уштеде, али и за "заобилажењем" традиционалне јединице поштанске мреже, тако да је пружање услуге дигиталне доставе клијентима право решење за њих.

Дигиталне поштанске пошиљке су веродостојни факсимили пошиљака у физичком облику (тј. на папирном медијуму), које настају преусмеравањем фајлова намењених за штампање, пре него што они уђу у поступак слања. Уместо на папиру, Zumbox пошиљке архивира и омогућава њихово прегледање у безбедном онлајн окружењу, и то заувек и бесплатно. Ова компанија је направила дигитално поштанско сандуче за сваку уличну адресу у САД-у, на тај начин повезујући велике пошиљаоце из области јавних и комуналних сервиса, финансијских услуга и владиних институција са корисницима у домаћинствима, који на овај начин остварују безбедну, поуздану и тачну онлајн доставу поштанских писмоносних пошиљака. Поред тога, Zumbox својим корисницима омогућава повећану флекибилност у погледу места и начина пријема, чувања и организације њихових поштанских пошиљака.